Achter het ontwikkelen van een goede verpakking, zit vaak een heel proces. De komende weken vertellen de accountmanagers van Bangma Verpakking over trends en ontwikkelingen binnen hun segment. Ook nemen ze ons mee in hun werkwijze en leggen ze uit hoe ze klanten voorzien van de beste verpakkingsoplossingen. Mark van Rekum, accountmanager Retail Food, trapt af.
“Als we met alle betrokkenen zo snel mogelijk om tafel gaan, realiseren we de beste resultaten. Uit ervaring weet ik dat als we de lijnen namelijk zo kort mogelijk houden, dit alle betrokken partijen voordeel oplevert. De kans op ruis wordt kleiner.”
Trend: minder materiaal gebruiken
“Een van de aanbevelingen in het rapport Duurzaam verpakken[1] van ABN Amro, is het advies om bij ontwerp van verpakkingen rekening te houden met de duurzaamheidstrend. Concreet kan dit door onder andere verpakkingen te maken die uit minder materiaal bestaan. Je ziet dat supermarkten dit inmiddels ook als doelstelling hebben geformuleerd. Duurzamer verpakken, dat kan op verschillende manieren. Zo kun je materiaalbesparingen realiseren door bijvoorbeeld te switchen van dubbelgolfkarton naar enkelgolfkarton of door na te denken over een andere constructie. Of dit kan is natuurlijk per situatie verschillend.”
Trend: zichtbaarheid in het schap
“De klant of leverancier wil natuurlijk dat zijn product opvalt. Ook besteden supermarkten veel tijd aan de indeling van het schap en de zichtbaarheid van producten. Vaak kijk ik voor de klant naar zaken die er anders kunnen aan de verpakking, zodat deze voldoet aan de wensen van de supermarkt. Tegelijkertijd wil je dat de klant een verpakking heeft die efficiënt kan worden gebruikt. Om ervoor te zorgen dat de wensen van de klant en retailer matchen, kijk ik het liefst met beide partijen tegelijkertijd naar het schap.”
Alle belangen voor ogen houden
“Als we vroeg in het proces worden betrokken, kunnen we onze kennis delen over waar je rekening mee kan houden. Zo is het bijvoorbeeld goed om de palletbelading in acht te nemen, zodat je de ruimte tijdens transport optimaal benut. Ook is de afmeting van de verpakking cruciaal voor het gebruik van de ruimte in het schap. Doordat ik alle belangen voor ogen heb, hoeven we minder vaak terug naar de tekentafel.”
Altijd een oplossing
“Ik voorkom het liefst dat een verpakking onnodig heen en weer gaat tussen ons, de klant of leverancier en de retailer. Dit doe ik door vroeg in het ontwerpproces kritische vragen te stellen, te adviseren waar nodig en kennis en ervaringen te delen. Bij Bangma Verpakking hebben we kennis van het product, kennen we de markt en beschikken we over een groot netwerk aan leveranciers waarmee we samenwerken. Hierdoor kunnen we voor vrijwel elke vraag een gepaste oplossing bieden.”
[1] https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/industrie/consument-wil-extra-betalen-voor-duurzame-verpakking.html#:~:text=Duurzaam%20verpakken%20wordt%20steeds%20belangrijker,de%20meest%20duurzame%20oplossing%20zijn.