Achter het ontwikkelen van een goede verpakking, zit vaak een heel proces. De komende weken vertellen de accountmanagers van Bangma Verpakking ons over trends en ontwikkelingen binnen hun segment. Ook nemen ze ons mee in hun werkwijze en leggen ze uit hoe ze klanten voorzien van de beste verpakkingsoplossingen. Vandaag vertelt Franklin Bode ons over retail- en foodverpakkingen.
Trend: van plastic naar karton
“Geregeld krijg ik vragen van klanten over het omzetten van productlijnen. Specifiek willen klanten dan onderzoeken of ze plastic verpakkingen kunnen vervangen door kartonnen dozen. Ik vind het altijd belangrijk om te achterhalen waar deze vraag vandaan komt. Moet er worden voldaan aan de wensen van de retailer of zijn er verbeteringen nodig om het product langer vers te houden? Ten slotte wil de klant soms ook inspringen op de toegenomen vraag naar duurzaam verpakken vanuit de consument[1].
Rigoureus karton vervangen door plastic, is niet per se de duurzaamste optie. Voedsel verpakken in plastic kan namelijk helpen bij het tegengaan van voedselverspilling, omdat de houdbaarheid van (verse) producten soms toeneemt als je ze verpakt in plastic. Dit wordt gemakkelijk over het hoofd gezien, maar In het rapport Duurzaam verpakken1 van ABN Amro kun je vinden dat hier nog veel winst te behalen valt. In het rapport staat dat als voedselverpakking een land zou zijn, dit ‘land’ na China en de Verenigde Staten de grootste negatieve invloed zou hebben op het milieu.
Ik kijk hierom geregeld naar manieren waarop plastic en karton elkaar kunnen versterken. Zo blijft een verse pizza in folie gemakkelijk twee weken vers, maar kun je ervoor kiezen om de kartonnen doos te maken van duurzaam karton.”
Markttrend: de levertijden van karton nemen toe
“Door corona wordt er meer online geshopt en neemt de vraag naar (kartonnen) verzendverpakkingen snel toe. Door deze explosieve stijging aan de vraagkant is er inmiddels sprake van een tekort aan golfkarton. Daarnaast is de beschikbaarheid van grondstoffen afgenomen. De levertijden lopen op dit moment daarom snel op.
In deze realiteit is snelheid geboden. Vorige week vertelde mijn collega Mark dat hij bij het ontwerpen van een verpakking graag vroeg in het proces aan tafel zit met zowel de klant als de retailer. Deze werkwijze hanteer ik ook. Je kunt zo iedereen snel informeren over de mogelijkheden en beperkingen, versnelt het ontwerpproces en ontwikkelt dan sneller een goede productverpakking.”
[1] https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/industrie/consument-wil-extra-betalen-voor-duurzame-verpakking.html#:~:text=Duurzaam%20verpakken%20wordt%20steeds%20belangrijker,de%20meest%20duurzame%20oplossing%20zijn