Achter het ontwikkelen van een goede verpakking, zit vaak een heel proces. De komende weken vertellen de accountmanagers van Bangma Verpakking ons over trends en ontwikkelingen binnen hun segment. Ook nemen ze ons mee in hun werkwijze en leggen ze uit hoe ze klanten voorzien van de beste verpakkingsoplossingen. Vandaag vertelt Danny Duijnhouwer over zijn segment: E-commerce verpakkingen.
Trend: focus op beleving
“Binnen de e-commerce is beleving erg belangrijk. Vaak is bij online verkoop namelijk het de verpakking het enige fysieke contactmoment. Klanten vragen mij geregeld hoe ze hun verpakking zo kunnen maken, dat er een echte unboxing experience ontstaat. Ik geef dan advies welke uitvoering of bedrukking het beste past bij het bedrijf en hun doelgroep. Een gaaf interieur of binnenzijde van de verpakking bedrukken? Geen enkel probleem!
Dat vind ik trouwens erg leuk om te doen: meedenken over hoe je een product in de markt zet. Ik zit geregeld met het marketingteam van een bedrijf om tafel en vanuit mijn kennis en ervaring kan ik dan de brug slaan naar de saleskant van het bedrijf.”
Trend: minder lucht verzenden en snelle dozen
“Vooral klanten in het e-commerce segment die in korte tijd hard zijn gegroeid, hebben soms nog geen tijd genomen om kritisch naar hun verpakkingen te kijken. Dat is vaak een gemiste kans, vooral als er onnodig lucht wordt verzonden. Door te switchen naar een afmeting die beter past bij je product, bespaar je op den duur veel materiaal en geld.
Autolockdozen, vaak uitgerust met plak- en tearstrip, spelen een grote rol binnen de e-commerce. Je hoeft geen tape te gebruiken en kunt sneller opzeten. Hierdoor win je tijd en bespaar je op de kosten.”
Trend: inpakproces verder optimaliseren
“Ik streef altijd naar een samenwerking die verdergaat dan het leveren van een mooie doos. Vaak geef ik ook advies over procesoptimalisaties, maar hiervoor moet ik eerst een goed beeld krijg van het totale verpakkingsproces. Dit kan betekenen dat ik een middag samen met de logistiek manager in gesprek ga, maar net zo goed dat ik een dagdeel aan de inpaktafel sta. Op deze manier krijg je beter inzicht in wat er nodig is en kun je echt een slimme oplossingen bieden. Automatiseren is ook steeds minder weg te denken bij organisaties die veel parcels verwerken. Bangma Verpakking levert ook hiervoor geweldige oplossingen voor die geschikt zijn voor deze systemen.”