Achter het ontwikkelen van een goede verpakking, zit vaak een heel proces. De komende weken vertellen de accountmanagers van Bangma Verpakking over trends en ontwikkelingen binnen hun segment. Ook nemen ze ons mee in hun werkwijze en leggen ze uit hoe ze klanten voorzien van de beste verpakkingsoplossingen. Vandaag aan het woord: Anne Hendricksen, Accountmanager E-commerce.
“Als een (potentiële) klant bij mij komt, wil ik het liefste bij de basis beginnen. Wat zeggen de mensen op de werkvloer? Wat zijn de reacties van klanten op de huidige verpakkingen? Het liefste neem ik de huidige voorwaarden niet een op een over, maar ben ik een kennispartner. Creatief meedenken geeft mij energie.”
Trend: dezelfde verpakking gebruiken voor verschillende producten
“Voor het productie- en verpakkingsproces van een klant is het fijn als de afmetingen van de verschillende verzendverpakkingen grotendeels gelijk zijn. Webshops kan ik daarom adviseren om gebruik te maken van een standaard verpakking in combinatie met een inlay. Hiermee kun je verschillende producten uit je assortiment verpakken in dezelfde doos. Ook is dit vrijwel altijd de optie die het minste kost.
Ook de sleeve verpakking vind ik een mooi voorbeeld van een verpakking die je slim kunt inzetten voor verschillende producten of productlijnen. De bedrukking op de sleeve is eenvoudig aan te passen. De afmetingen van je verpakking blijven precies gelijk en iets veranderen aan je logistieke proces is hierdoor niet nodig.”
Trend: milieubewuste keuzes
“Klanten vragen steeds vaker of ik advies wil geven over duurzaam verpakken. Ook bij het maken van milieubewuste verpakkingskeuzes geldt: meerdere wegen leiden naar Rome. Zo kun je een verpakking zo aanpassen dat deze beter door de machine loopt. Je verspilt dan minder tijdens de productie. Je kunt ook kiezen voor een milieuvriendelijke bedrukking. Zo kan een zwarte bedrukking op FSC-karton al heel veel doen. Bekijk maar eens de verpakkingen die we voor Duvel Moortgat ontwikkelden.
Ook is ontwikkelen van verpakkingen op maat natuurlijk enorm belangrijk. Samen met klanten zoek ik altijd actief naar mogelijkheden om zo min mogelijk lucht te verzenden. Bij grote hoeveelheden levert dit al snel veel voordeel op. Ga maar na: een kleinere verpakking betekent minder ruimte op de pallet, meer dozen in de vrachtwagen en uiteindelijk minder ritten.”
Proactief verpakkingsadvies geven
“Wat ik zo leuk vindt aan e-commerce verpakkingen, is dat je vaak meegroeit met een klant. Belangrijk aandachtspunt hierbij is het inpakproces. Ik kan op een gegeven moment adviseren om een verpakkingsmachine aan te schaffen, zodat je ook de grotere aantallen op een efficiënte wijze af kunt handelen.”
Volledig ontzorgen van de klant
“Hoewel wij bij Bangma Verpakking natuurlijk uren kunnen doorpraten over verpakkingen en verpakkingsoplossingen, is het voor onze klanten natuurlijk ontzettend belangrijk dat alles gewoon soepel verloopt. Het is fijn dat ik de mogelijkheid kan aanbieden om voorraad te houden en doordat we beschikken over een sterke logistieke afdeling, is ook het transport van de verpakkingen nooit een probleem. Ik kan mij hierdoor volledig focussen op de relatie en het ontzorgen van de klant.”