Consumentenpsychologie en verpakkingen


Binnen de psychologie is de consumentenpsychologie de tak van sport waar onderzoekers zich onder andere bezighouden met het onderzoeken van motieven van consumenten om iets wel of niet te kopen. Door middel van onderzoek stellen wetenschappers vast welke factoren, ook wel stimuli genoemd, van invloed zijn op ons koopgedrag. Zo ook bij verpakkingen. We delen er een aantal met je!

1.    De kleur van de verpakking

Een felblauwe, -rode of -gele verpakking valt enorm op in het schap, maar zal niet altijd zorgen voor meer verkopen. We vinden het als consument namelijk prettig als onze intentie aansluit bij wat de verpakking uitstraalt. Zo zal een milieubewuste consument daarom waarschijnlijk zelfs eerder een tandenborstel in een onbedrukte, duurzame verpakking kopen dan in een felgele. Tegelijkertijd kun je met een AGF-verpakking de natuurlijke kleur van je verse product extra versterken. Ten slotte is het verstandig voor bedrijven om de kleuren van de huisstijl terug te laten komen als je een verpakking laat bedrukken. Op deze manier zorg je op de lange termijn voor herkenning.

2.    Vorm van de verpakking

Je kunt producten laten opvallen door de verpakking te laten afwijken van de standaard. Toch zien we dit niet vaak, aangezien dit kan zorgen voor logistieke uitdagingen. Houd er daarnaast rekening mee dat consumenten het fijn vinden om te zien wat ze kopen. Daarom zie je bij food verpakkingen vaak een ‘doorkijkje’ in de doos en zie je op non-food verpakkingen regelmatig grote foto’s of tekeningen van het product dat in de doos zit.

3.    Een prettige uit- en inpakervaring

Een verpakking die lastig uit te pakken is, kan zorgen voor negatieve associaties met je merk. Met name binnen de E-commerce is dit enorm belangrijk, aangezien de consument verder weinig fysieke interactie heeft met je merk. Een verpakking die eenvoudig te openen is en voorzien is van handigheidjes waarmee retoursturen enorm makkelijk wordt, maakt van het openen van de verpakking een feestje.

Let op: andere factoren spelen ook een rol

Het is belangrijk om vast te stellen dat een verpakking in de normale wereld nooit de enige factor zal zijn die ons gedrag beïnvloedt. Er zijn namelijk altijd persoonlijke en situationele factoren die net zo zwaar meewegen. Stel je maar eens voor: je bent in de supermarkt omdat je een ovenpizza wil halen. Bij de vriezer aangekomen, heb je waarschijnlijk de keuze uit wel acht verschillende soorten. Als je niet te veel wilt uitgeven, zal de prijs je sterk beïnvloeden. En heb je een kleine oven? Dan heb je liever een kleine doos dan een grote.

Wat kunnen we voor jou doen?

Op zoek naar een betrouwbare partner voor het laten maken van productverpakkingen? Neem vrijblijvend contact met ons op. We ontdekken graag wat we voor je kunnen betekenen!

Over Bangma Verpakking

Wij zijn gespecialiseerd in het maken van verpakkingen en beschikken over vele jaren ervaring in het leveren van:

Benieuwd naar wat we zoal hebben gemaakt? Bekijk onze laatste casussen of de verpakkingsgallerij.

 

Brievenbusdoos-binnenzijde-bedrukt